1. Do kogo jest adresowany program „Czyste Powietrze”?
Program jest adresowany do właścicieli lub współwłaścicieli domów jednorodzinnych/ lokali mieszkalnych w takich budynkach zainteresowanych wymianą kopciucha i termomodernizacją. Należy być właścicielem/współwłaścicielem przez minimum 3 lata. Krótszy stan własności możliwy jest w przypadku spadków.
2. Jakie źródła ciepła kwalifikują się do dofinansowania?
Wnioskować możemy o wsparcie do kotłów na pellet, kotłów zgazowujących drewno, pomp ciepła, kotłów elektrycznych a także przyłączy do sieci ciepłowniczej.
3. Gdzie szukać potwierdzenia, że wybrane urządzenie grzewcze kwalifikuje się do dotacji?
Należy sprawdzić, czy zostało wpisane na tzw. Listę Zielonych Urządzeń i Materiałów - ZUM.
lista-zum.ios.edu.pl
Urządzenia marki KOSTRZEWA z listy ZUM:
kostrzewa.com.pl/dotacja2025
4. Mam nowy dom, czy uzyskam wsparcie do ogrzewania?
W takim przypadku można wnioskować o wsparcie do programu „Moje Ciepło” w zakresie
instalacji pompy ciepła. Zobacz więcej: czystepowietrze.eu/mojecieplo
5. Ile razy można skorzystać z programu?
Po reformie programu wnioskujemy tylko raz. Mamy 2 lata na przeprowadzenie inwestycji.
6. Jak policzyć dochód do programu?
W zależności od tego, o jaki poziom wsparcia wnioskujemy, uwzględniamy roczny dochód wnioskodawcy lub średni miesięczny dochód na osobę. Więcej: czystepowietrze.eu/dochod
7. Na jakie wsparcie mogę liczyć?
Poziom dotacji zależy od rodzaju przedsięwzięcia, wysokości dochodów i zapotrzebowania budynku na energię użytkową. Szczegółowe informacje:
czystepowietrze.eu/o-programie
8. Czy jest możliwość wykonania części prac samodzielnie?
Tak – można je rozliczyć, ale wówczas koszty kwalifikowane obejmują wyłącznie materiały zakupione na fakturę.
9. Ile czasu jest rozpatrywany wniosek?
Do 60 dni od momentu złożenia kompletnego wniosku.
10. Czy audyt energetyczny jest obowiązkowy by uzyskać dotację?
Tak. Program wymaga ostatecznie dwóch dokumentów:
- przed rozpoczęciem prac – audytu energetycznego, który wskazuje, jakie działania trzeba wykonać, aby otrzymać dotację,
- po zakończeniu inwestycji – świadectwa charakterystyki energetycznej, potwierdzającego efekty modernizacji.
11. Czy mogę sprzedać dom po realizacji wniosku?
Tak, wówczas nowy właściciel będzie musiał dochować warunków trwałości projektu – obowiązującego przez 5 lat licząc od daty zakończenia inwestycji. Nie można w tym czasie demontować urządzenia objętego dotacją.
12. Czy mogę zachować kopciucha?
Program nie przewiduje takiej możliwości. Kopciucha należy przekazać do zezłomowania. Dowód przekazania odpadu musi być wystawiony na beneficjenta i dołączony do rozliczenia.
13. Co lepsze – kocioł na biomasę czy pompa ciepła w programie „Czyste Powietrze”?
Wybór odpowiedniego źródła ciepła zależy przede wszystkim od wyników audytu energetycznego, który wskaże kierunki modernizacji budynku. Na tej podstawie warto skonsultować się z naszym doradcą handlowym, aby dobrać najlepsze rozwiązanie – czy będzie to pompa ciepła, czy kocioł na pellet, dostosowany do potrzeb Twojego domu.
Masz pytania?
Zapraszamy do kontaktu
DORADCA TECHNICZNO - HANDLOWY